M11- TERJEMAHAN VIDEO (10)
BAB 4
KEPUTUSAN DAN PERBINCANGAN
Sebelum ini saya ada menerangkan cara menganalisis data keputusan dan
perbincangan dengan menggunakan jadual. Jadi kita ada satu lagi cara yang
berbeza iaitu tanpa menggunakn jadual.
4.1 PENGENALAN
Semua
bab perlu ada pengenalan dan dalam bab 4 ini kita Cuma jelaskan apa yang
terkandung dalam bab ini. Jangan buat panjang lebar takut nanti jadi seperti
sorortan kajian. Jadi dalam pengenalan ini tidak perlu ada rujukan sebab bila
kita letak rujukan akhirnya akan jadi seperti bukan bab 4. Sebab bab 4 ini kita
akan analisis data.
4.2 OBJEKTIF
KAJIAN
Saya
beri contoh objektif tentang kajian wacana tekstual animasi cerita rakyat. Jadi
sebenarnya penulisan tesis ini tidak kiralah sains sosial, sains ataupu
teknologi semuanya hampir sama. Jadi kalau kita tengok disini objektifnya ialah
mengenal pasti wacana tekstual. Seperti biasa kita akan letak dia punya ayat
dan objektif itu. Ayat itu ditulis tanpa menggunakan perkataan yang awal ini
iaitu mengenal pasti atau menganalisis. Jadi yang ini pastikan jangan letak
disinilah. Sebab kadang-kadang pelajar ini letak mengenal pasti wacana tekstual
blab la bla kat hujung ini. Haa tak perlu. Selepas wacana tekstual kita
teruskan dengan teori sebelum ini.
4.2.1 KANDUNGAN
Kita bermula dengan kandungan. Tpi sebelum kita
nak masukkan data wacana tekstual kita perlu jelaskan juga disini haa macam
ayat mukaddimahlah. Menurut Normaliza Abd Rahim
(2019), wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen iaitu bla bla bla.
Kita beri penjelasan supaya pemeriksa faham apa yang sepatutnya kita nak
analisis. Jadi bila kita masukkan kandungan disini kita kena jelaskan jugalah.
Kena jelaskan apa makna kandungan menurut analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Kemudian ia berbeza dengan sebelum
ini iaitu tidak perlu menggunakan jadual. Contohnya kandungan ini yang sebelum
ini kita dapat daripada skrip iaitu skrip satu sehingga skrip tiga puluh. Jadi
lepas susun skrip itu buat sistem pengekodan daripada satu sehingga tiga puluh.
Jadi kita tahu skrip yang mana kita rujuk sebenarnya. Jadi di sini contohnya
dalam kandungan kita ada tema. Jadi tema itu kita boleh letaklah dalam skrip.
Kita dapati bahawa skrip satu kita letaklah di tengah-tengah. Pastikan ia berbeza.
Sebab ayat dia sebelah sini hingga sebelah sini. Jadi buktinya kita
letak dibahagian tengah dan biasanya letak dalam italic. Kemudian contoh ni
ayat dia bukti daripada skrip itu tadi. Kemudian kita boleh letaklah dibawah
ini. SK 1 contohnya daripada skrip no 1. Ayat ini menunjukkan tema yang
terdapat dalam skrip tersebut. Jadi awak boleh susun tema macam saya katakana
tema kekeluargaan. Awak boleh beri lima contoh.
4.2.1.1 TEMA KEKELUARGAAN
Semua skrip dalam ini memang ada tema
kekeluargaan. Ataupun ada 10 sahaja skrip yang ada tema kekeluargaan . jadi
awak boleh ambik contoh daripada situ .lima atau sepuluh contoh sebagai bukti.
Terpulang kepada arahan penyelia. Kalau penyelia suruh letak semua, ikutlah
letak semua ditengah-tengah tuliskan skrip atau pengekodannya SK 1. Jadi kita
tahulah keseluruhan data ini mempunyai tema kekeluargaan. Setelah letak SK 1,
awak buat huraian di sini. Jadi maknanya SK 1 di atas dan huraikan apa dia. Apa
tema kekeluargaan?. Bukti tu dah ada kat sini. Jadi kita huraikan daripada
bukti itu. Dan setelah itu awak boleh buat sokongan kajian daripada bab 2. Jadi
bukti daripada tema itu disokong oleh siapa siapa siapa yang awak ambik
daripada bab 2. Sokongan ini juga perlu ambik kajian 5 tahun kebelakang. Jangan
nak amik tahun 1980-an.
4.2.2 KONTEKS
Setelah selesai buat huraian, masukkan
yang lain pulak . Contohnya SK 15. Kemudian terus buat huraian. Jadi yang ini
tiada dalam betuk jadual tetapi perbezaannya ialah kita letak data yang kita
dapat letakkan ditengah-tengah. Pastikan yang ini line dia sama. Kemudian
huraiannya lebih kurang satu perenggan atau dua perenggan dan seterusnya. Ini
baru satu tema. Kalau penyelia suruh buat lima tema ataupun tiga tema.
Terpulang kepada pelajar yang mendapati daripada skrip ini. Ada berapa tema
yang awak dapat kenal pasti. Pastikan teliti dengan baik setiap skrip agar
tidak berlaku keguguran data dalam kajian. Kalau awak nak buat tiga atau lima
tema, pastikan awak letak dalam batasan kajian bahawa awak Cuma analisis lima
tema sahaja. Dan beri justifikasi mengapa pilih lima. Kalau tiada justifikasi
memang tak boleh dan awak kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini.
Pastikan letak penanda wacana. Ia penting supaya kelihatan seperti penulisan
akademik. Yang kedua, setelah huraian objektif
4.2.3 RUMUSAN
Setelah habis huraian, kita rumuskan semua
huraian tersebut. Dalam ini kita boleh letak sokongan dalam bab 2 dan juga kita
sokong teori. Ada dua cara. Cara yang pertama, sokong huraian dalam setiap
objektif, kajian lepas. Cara yang kedua, sokong kajian lima tahun kebelakang
dan juga sokong teori. Jadi rumusan ini tidak perlu hurai panjang. Sebab kalau
hurai panjang dah jadi seperti kita salin balik apa yang kita dah tulis dalam
bab 4. Jadi kita kena rumuskanapa keputusan dari segi kandungan, rumusan untuk
konteks, kemudian terus sokong dengan teori. Ayat perlu tulis seperti kajian
ini selari , hampir sama, ataupun kajian ini menyokong ataupun awak nak letak
kata negatif seperti kajian ini berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian
lepas.
Jadi dalam rumusan ini perlu ada empat
atau lima nama kajian lepas yang berkait dengan kajian bab 2 itu. Itu yang
menyebabkan kita punya kajian ini lebih berkualiti dan juga memang kita merujuk
kepada apa yang terdapat dalam bab 2. Itu amat penting. Pastikan analisis mempunyai
data yang lengkap. Cara nak lakukan pengekodan data akan saya terangkan dalam
video yang lain. Tetapi ini secara ringkas sahaja.
Jadi maknanya, pastikan semua bukti terdapat dalam bab 4 ini. Supaya tiada
lagi persoalan tentang di mana data itu?. Serupa juga untuk analisis objektif
kedua. Sama juga caranya. Jadi awak boleh letak dan buat huraian tiap-tiap
satu. Huraian tak bolehlah ringkas sangat sebab ini kita punya bab. Ada juga
pelajar masukkan data kat tengah tanpa jadual, kemudian objektif kedua dalam
jadual,boleh bermakna kita nampak perbezaan diantara kedua objektif tersebut.
Pokoknya sekarang terpulang kepada pelajar kalau dapat memberi kefahaman kepada
penyelia. Jadi saya rasa yang lain tu sama macam kita nak buat analisis kajian.
Jadi ingat ya, macam saya kata, dalam bab 4 .analisis bab 1 40 halaman dan bab
2 40 halaman untuk Master. Kalau dia buat PhD tambah lagi satu. Ingat ya,
minima 40 halaman, jadi misalnya kalau awak rasa na lebih sikit tapi pastikan
ia seimbang. Sama ya sebab ia menunjukkan kepentingan bagi setiap objektif.
Kalau buat objektif 1, 20 halaman, objektif 2, 50 halaman dan objektif 3, 5
halaman, tak boleh. Kerana ia menunjukkan tiada kepentingan kepada objektif 3.
Dan kurang kepentingan objektif 1. Jadi menunjukkan cara awak menganalisis itu
tidak mencukupi. Jadi cara ini langsung tidak boleh. Pastikan ia seimbang.
Bayangkan pelajar master atau phd, tak bolehlah terlalu sikit. Saya jumpa ada
jugak pelajar buat objektif 1, 10 halaman, objektif 2, 5 halaman dan objektif
3, 1 halaman. Sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh. Ini dah tahap
master phd mana boleh huraian bab 4 banyak ini sahaja. Tapi bila kita tengok
tesis itu tebal. Mana datangnya tebal tu. Yang kita sangkakan mestilah bab 4
rupanya dia banyak dalam bab 3. Bab 4 ini penting ya kerana menunjukkan kita
punya kajian. Bertahun-tahun kita belajar ini yang kita dapat. Sebab itu kajian
kita. Kajian kita berbeza dengan kajian orang lain. Bab 4 penting sebab
menunjukkan kajian kita. Penanda wacana penting. Rumusan perlu ada sokongan
daripada bab 2 lima tahun kebelakang yang berkait dengan kajian. Dan bukti yang
kita letak ini memang betul dan mencukupi.
TERJEMAHAN INGGERIS
CHAPTER 4
RESULTS AND DISCUSSIONS
Previously I have explained how to analyze decision data and discussion
using tables. So we have another different way which is without using a
schedule.
4.1 INTRODUCTION
All chapters need an introduction and in
this chapter 4 we just explain what is contained in this chapter. Do not make
the length of the fear later to be like the study highlight. So in this
introduction there should be no reference because when we place the reference
it will eventually be like not chapter 4. Because in chapter 4 we will analyze
the data.
4.2 STUDY
OBJECTIVES
I give an objective example of the study
of animated textual discourse of folklore. So in fact the writing of this
thesis no matter social science, science or technology are all almost the same.
So if we look here the objective is to identify the textual discourse. As usual
we will place he has that sentence and objective. The sentence was written
without the use of this initial word i.e. identify or analyze. So make sure
this is not placed here. Because sometimes these students just identify the
textual discourse blab la bla at this end. Haa no need. After the textual
discourse we proceed with the previous theory.
4.2.1 CONTENTS
We start with the content. But before we want to
enter the textual discourse data we need to explain here as well as the preamble
sentence. According to Normaliza Abd Rahim (2019), textual discourse is divided
into three elements, namely blah blah blah. We give an explanation so that the
examiner understands what we should want to analyze. So when we enter the
content here we have to explain as well. Need to explain what is the meaning of
content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim (2019). Then
it is different from before that there is no need to use the table. For
example, this content that we previously got from the script that is script one
to script thirty. So after compiling the script create a coding system from one
to thirty. So we know which script we are actually referring to. So here for
example in our content there is a theme. So that theme we can put in the
script. We find that script one we put in the middle. Make sure it is
different. Because his sentence is from here to here. So the proof is we put it
in the middle and usually put it in italics. Then this example sentence he
proof from the script earlier. Then we can put it below. SK 1 for example from
script no 1. This sentence shows the theme found in the script. So you can
arrange the theme like I said the family theme. You can give five examples
4.2.1.1 FAMILY THEME
All the scripts in this do have a family
theme. Or there are only 10 scripts that have a family theme. so you can take
an example from there. five or ten examples as proof. Depends on the
supervisor's instructions. If the supervisor tells you to put everything,
follow the place in the middle and write the script or coding SK 1. So we know
that all this data has a family theme. After placing SK 1, you make a
description here. So it means SK 1 above and explain what he is. What is the
family theme ?. That evidence is already here. So we elaborate on that
evidence. And after that you can support the study from chapter 2. So the
evidence from the theme is supported by who is who you are from chapter 2. This
support should also be taken from the study 5 years later. Do not want to be
friends in the 1980s.
4.2.2 CONTEXT
After completing the description, enter the rest.
For example SK 15. Then continue to make a description. So this one is not in
the form of a table but the difference is that we put the data that we can put
in the middle. Make sure this line is the same. Then the description is about
one paragraph or two paragraphs and so on. This is just one theme. If the
supervisor asks you to make five themes or three themes. It is up to the
students who find out from this script. How many themes can you identify. Make
sure to carefully examine each script so that there is no data loss in the
study. If you want to make three or five themes, make sure you put in the
limits of the study that you only analyze five themes. And justify why choose
five. If there is no justification, it is not possible and you have to put all
the themes in this script. Make sure to place the discourse marker. It is
important to look like academic writing. The second, after the objective
description
4.2.3 CONCLUSION
After finishing the description, we
formulate all the descriptions. In this we can place support in chapter 2 and
also we support the theory. There are two ways. The first way, support the
description in each objective, the last study. The second way is to support the
study of the last five years and also to support the theory. So this formula
does not need a long description. Because if the long description has become
like we copy what we have written in chapter 4. So we have to formulate any
decision in terms of content, summary for context, then continue to support the
theory. Sentences need to be written like this study in parallel, almost the
same, or this study supports or you want to put negative words like this study
is different from the findings of the study from the previous study. So in this
summary there should be four or five names of previous studies related to the
study of chapter 2. That is why we have this study more quality and also indeed
we refer to what is found in chapter 2. That is very important. Make sure the
analysis has complete data. How to do data encoding I will explain in another
video. But this is only brief.
So that means, make sure all the evidence
is in this chapter 4. So that there is no more question about where the data is
?. The same is true for the second objective analysis. The same way. So you can
put and make a description of each one. The description should not be too short
because we have this chapter. There are also students entering the data in the
middle without a table, then the second objective in the table, can mean we see
the difference between the two objectives. The point is now up to the students
if they can give an understanding to the supervisor. So I think the others are
the same as we want to do a study analysis. So remember yes, as I said, in
chapter 4 .analysis chapter 1 40 pages and chapter 2 40 pages for Master. If he
does a PhD, add another one. Remember, at least 40 pages, so for example, if
you feel a little more but make sure it is balanced. Same because it shows the
importance of each objective. If you make objective 1, 20 pages, objective 2,
50 pages and objective 3, 5 pages, you can not. Because it shows no importance
to objective 3. And less importance to objective 1. So showing the way you
analyze it is not enough. So this way can not be at all. Make sure it is
balanced. Imagine a master or phd student, it should not be too little. I found
that there are also students for objective 1, 10 pages, objective 2, 5 pages
and objective 3, 1 page. Because he said he just wanted to list. Can not. This
is the level of master phd where you can describe chapter 4 a lot only. But
when we look at the thesis is thick. Where does that thick come from? What we
think must be chapter 4 apparently he is a lot in chapter 3. This chapter 4 is
important because it shows we have a study. The years we learned this we got.
That is why our study. Our study is different from the study of others. Chapter
4 is important because it shows our study. Discourse markers are important. The
summary should have the support of chapter 2 five years ago related to the
study. And the evidence we put in is indeed correct and sufficient.
RUJUKAN:
Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 10. Keputusan dan perbincangan. Analisis tanpa jadual-2 (Bab 4) #JomTulisTesis. Diakses pada 7 Januari, 2021 melalui pautan https://youtu.be/wYCr_4bKfxM
BUKTI KEHADIRAN: 4 JANUARI 2021
No comments:
Post a Comment