M11- TERJEMAHAN VIDEO (1)
7. Sorotan kajian (Bab 2) #JomTulisTesis
Bab 2 ye, sorotan kajian. Dalam sorotan kajian, 2.1 pengenalan.
Seperti biasa dalam pengenalan ini, kita nak huraikan apa yang ada dalam bab
ini. Juga kita jelaskan juga bahawa dalam bab ini juga terdiri daripada 2
subtopik yang berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita ya.
Jadi, Dicadangkan kalua biasanya ya kalau untuk Master, Bacelor dan juga
Diploma kita boleh ada 2 subtopik. Itu terpulanglah. Kita tengok berapakah pemboleh
ubah dalam tiap-tiap tajuk itu. Kemudian yang PhD pula, kita kadang-kadang ada
3 subtopik ataupun 2. Kita tengok jugalah apa pemboleh ubah dalam subtopik ini.
Macam contohnya 2.2 ini kajian tentang, okay, kita ambil yang besar dulu.
Secara menyeluruh dahulu. Jadi mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja.
Okay, jadi kajian tentang wacana ini kita letaklah , kita letakkan
kajian-kajian yang pastikan bahawa kajian itu satu, 5 tahun kebelakang. Okay,
ini saya jelaskan banyak kali bahawa 5 tahun belakang maknanya tahun yang awak hantar tesis tolak belakang 5
tahun. Bukannya tahun awak daftar. Kalau kita daftar 2020, kemudian awak nak
tolak pula ambil 5 tahun kebelakang. Ini dah salah, kerana awak baru daftar 2020.
Maknanya jangkaan awak nak hantar tesis 2023 mungkin. Jadi kalau hantar tesis
2023 maknanya sorotan kajian tentu lah 5 tahun kebelakang yang terakhir 2019.
Jadi apa yang ada dalam ni mestilah yang 5 tahun yang terkini. Jadi sebagai
pelajar awak tak boleh katakan “tiada kajian”. salah! “saya tak jumpa la kajian
Prof” “saya tak jumpa dekat mana yang terkini” “saya jumpa yang 1980-an,
1990-an, awal 2000” . Itu tidak boleh. Semua kajian ada. Maknanya kalau ada
sikit-sikit hampir juga boleh. Itu yang kita dapat jurang penyelidikkan. Jadi
yang ini awak boleh letakkan. Jadi pastikan awak ambil satu kajian yang begitu
menyerlah tentang wacana. Contohnya, awak huraikan semuanya tentang kajian
tersebut, kemudian sokong. Jadi sekarang dalam
sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya
kritis. Dalam sorotan kajian ini perlu cari persamaan, perlu cari perbezaan
barulah ia jadi kritis. Tidak bolehlah,
ada pelajar dia tulis sampai 2,3 halaman. Contohnya kajian oleh
Normaliza Abd Rahim (2019) dia letak 2,3 halaman. 2,3 halaman nama Normaliza
itu la satu yang muka halaman 1 yang lain itu dia tulis sahaja sampai 3 halaman
sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya kerana itu didapati
tidak kritis. Jadi ini. Kemudian awak boleh menjurus kepada kajian tentang
animasi. Jadi secara menyeluruhnya, animasi dari segi bagaimana? Ini contoh ya.
Animasi dari segi skrip sahaja ke , animasi cerita biasa ke, animasi cerita
rakyat ke, semua masuk disini. ambil 5 tahun yang terkini dan kita kalau buat
sorotan kajian bukanlah Malaysia sahaja. Barat juga perlu diambil. Jepun,
Korea, Cina. Semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan itu meluas
terutama animasi ini. Memang ada banyak kajian dari Jepun terutamanya. Jepun
yang paling terkenal dengan animasi ya. Jadi, huraikan itu pastikan kritis kemudian baru masuk jurang
penyelidikan. Okay, dalam jurang penyelidikan ini, mesti jelaskan apa jurang
yang ada dalam ini yang berkaitan dengan kajian awak sendiri. Jadi awak
senaraikan nama-nama ini, kajian ini berfokus kepada apa. Contohnya blablabla,
awak senaraikan kajian yang ada dalam ini. Ok, ada jurang nampaknya dalam
kajian tersebut. Kemudian, itu bermakna bila kita nak jelaskan jurang itu
senaraikan nama-nama dalam ini letak disini kaitkan balik dengan kajian kita.
Kemudian serupa juga dengan yang nombor dua.
Senarai-senarai itu, apa jurang dia, apa persamaan. Sebab itu ada
persamaan dan perbezaan dan kaitkan dengan kajian awak. Itu tadi jurang
penyelidikan dan 2.5 kesimpulan. Okay. Jadi kita harus pastikan rujukan 5 tahun
kebelakang. Nombor dua penulisan dalam sorotan kajian perlulah mencari
persamaan dan perbezaan iaitu perlulah kritis. Kajian seperti hampir sama. Kita
banyak ya berbeza pun boleh. Tidak bersetuju. Maknanya ada perbezaan. Jadi
maknanya cari perkataan yang bersesuaian. Perkataan menyokong, tidak sokong,
tidak bersetuju. Ada banyak. Jadi maknanya penyusunan ayat itu menunjukkan sama
ada ia persamaan atau perbezaan. Serupa juga disini memerlukan penanda wacana.
Penanda wacana ini sangat penting kerana
kalau tidak nanti dia jadi tulisan awak seperti karangan biasa tanpa penanda
wacana. Ini harus. Kita lihat perkara
penting ya 5 tahun kebelakang ,persamaan dan perbezaan iaitu penulisan secara
kritis, dan mempunyai penanda wacana dan juga jurang penyelidikkan perlu ada
sebagai satu subtopik iaitu membuat kaitan kajian dalam sorotan kajian dengan
kajian awak sendiri. Jadi seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti
bab-bab yang lain. Ayat-ayat dalam kesimpulan haruslah letak seterusnya iaitu bab 3 blabla.. Jadi untuk halaman.
"Berapa halaman ya Prof?”. Jadi biasanya kalau pelajar bacelor atau diploma dengan master biasanya kita letak yang sama iaitu 2:2, 2.3
kita boleh letak 15:15. Bermakna 15 halaman untuk ini, 15 halaman untuk ini.
Untuk PhD sebab kita banyak kajian secara mendalam juga, jadi untuk 2.2, 2.3
kita naik. Ok, ni 30, ni 30 jadi 60. Kalau kurang sikit pun lebih kurang dalam
25:25. Berbeza jumlah halaman dia, berbeza kerana kalau kurang sorotan nampak sangat
pelajar itu tidak membaca. Tujuan kita ada sorotan adalah supaya kita dapat
melihat perbezaan antara kajian yang ada dan kita mencari jurang penyelidikann
kajian tersebut dan kita kaitkan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah kita
perlu banyak untuk kita sorotkan dalam bab 2 ini. Jika kurang maknanya apa yang
kita mahu cari perbezaan, apa yang kita mahu cari jurang penyelidikan. Tidak
ada. Jadi sangat penting mempunyai jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga
saya dapati apabila saya menjadi pemeriksa pelajar PhD dan pelajar master, dia
punya sorotan kajian adalah 14 halaman sahaja. Itu untuk keseluruhan bab
sahaja. Kemudian ada pelajar PhD dia punya ada 25 halaman untuk kesemuanya.
Jadi, orang kata tidak bersesuaianlah dengan kajian PhD dia. Sorotan kajian ini
juga penting. Serupa penting untuk bab 1, bab 3, bab 4 bab 5. Kira semua
bab-bab penting. Jadi, janganlah jadikan halaman terlalu sedikit sehingga kita tidak dapat mencari apakah jurang
penyelidikan dia. Bagaimana awak menulis sorotan kajian. Adakah ada persamaan?,
adakah ada perbezaan?, adakah awak buat penulisan secara kritis? adakah awak
guna penanda wacana yang bersesuaian? adakah awak sorot kajian 5 tahun
kebelakang? Ini semua penting dalam sorotan kajian.
TERJEMAHAN INGGERIS:
7. Highlights of the study. Chapter 2 #LetsWriteThesis
This Chapter 2, Highlights of the study. In the highlights of the
study , 2.1 introduction. As usual in this introduction, we want to elaborate
on what is in this chapter. Also explain in this chapter consists of 2 related
subtopics. Make sure the subtopics are related to our topic. It is suggested
that for master, bachelor or diploma we can have 2 subtopics. That's up to you.
We see how many variables are in each of those titles. Then the PhD, we
sometimes have 3 subtopics or 2. We also see what variables in this subtopic.
Like for example 2.2 this is a study about, we take the big one first. Overall
first. Maybe we take the study of discourse only. Okay, so we put a study on
this discourse we put, we put studies that make sure that the study is 5 years
ago. Okay, here I explain many times that 5 years back means the year you
submit your thesis minus the last year 5 years. Not the year you registered. If
we register for 2020, then you want to reject and take 5 years ago. This is
wrong, because you just registered 2020. It means your expectation to submit a
thesis may be 2023. So if you submit a thesis 2023 it means the highlights of
the study must be the last 5 years of 2019. So what is in this must be the
latest 5 years. So as a student you can not say "no study". Wrong!
"I did not find it Prof. study" "I did not find near the
latest" "I found the 1980s, 1990s, early 2000s". That can't be.
All studies are available. This means that if there is a little bit, it is also
possible. That's what we get research gaps. So this one you can put. So make
sure you take a study that is so striking about discourse. For example, you
describe everything about the study, then support. So in the highlights of the
study it is necessary to look for similarities and differences. That is so
critical. In the highlights of this study it is necessary to look for
similarities, differences then it becomes critical. no, there are students he
wrote up to 2.3 pages. For example, a study by Normaliza Abd Rahim (2019) he
placed 2.3 pages. 2.3 pages of normaliza's name is the one on the front page of
the other page, he only writes up to 3 pages until there is no direct
reference. So that's the wrong way because it was found to be not critical.
Then you can lead to the study of animation. So overall, how in terms of
animation? Here is an example. Animation in terms of scripts only, regular
story animation, folklore animation, all come in here. take the latest 5 years
and we if the highlight of the study is not only Malaysia. The West also needs
to be taken. Japan, Korea, China. All we need to take so that we have the
spotlight is widespread especially this animation. There are indeed many
studies from Japan especially. Japan is best known for its animation. So,
explain that make sure it is critical then just enter the research gap. Okay,
in this research gap, must explain what gaps are in this related to your own
research. So you list these names, this study focuses on what. For example
blablabla, you list the studies that are in this. Ok, there seems to be a gap
in the study. Then, that means when we want to explain the gap, list the names
in this place here and link back to our study. Then similar to the number two.
The lists, what gaps he has, what the similarities are. That is why there are
similarities and differences and relate them to your study. That was the
research gap and 2.5 conclusions. So we have to make sure the reference is 5
years ago. Number two writing in the study highlights need to find similarities
and differences that is critical. Such studies are almost identical. We can do
a lot of different things. Do not agree. That means there is a difference. So
it means to find the right word. Words support, do not support, do not agree.
There are many. So the meaning of the sentence structure shows whether it is a
similarity or a difference. Similarly, here also requires discourse markers.
This discourse marker is very important because otherwise he will be your
writing like a regular essay without a discourse marker. This is a must. We see
the important thing yes 5 years ago, the similarities and differences that is
critical writing, and have discourse markers and also research gaps should be
there as a subtopic that is to make the study in the study highlight with your
own research. So as usual we conclude that conclusion like the other chapters.
The sentences in the conclusion should be placed next which is chapter 3
blabla. So for the page. "How many pages, Prof?". So usually if you
are a bachelor or diploma student with a master, we usually put the same, which
is 2: 2, 2.3, we can put 15:15. That means 15 pages for this, 15 pages for
this. For PhD because we a lot of in-depth research too, so for 2.2, 2.3 we go
up. Ok, this 30, this 30 so 60. If a little less is more or less in 25:25. The
purpose of our highlighting is so that we can see the difference between the
existing study and we find the research gap of the study and we link the study
we do. That’s why we need a lot to highlight in this chapter 2. If less means
what we want find the difference, what we want to find the research gap. No. So
it is very important to have the appropriate number of pages. Some, I also find
when I become a PhD examiner and master student, he has so the study rattan is
14 pages only. That is for the whole chapter only. Then there is the PhD
student he has there are 25 pages for all of them. So, people say it does not
fit with his PhD study. The highlights of this study are also important.
Equally important for chapter 1, chapter 3, chapter 4 chapter 5. Calculate all
the important chapters. So, do not make the page too small so that we cannot
find out what the research gap is. How do you write highlights of the study.
Are there any similarities? are there any differences? do you write critically?
do you use appropriate discourse markers? did you highlight the study 5 years
ago? These are all important in the study highlights.
RUJUKAN:
Prof. Dr Normaliza Abd Rahim.
(2020). 7. Sorotan Kajian (Bab 2) #JomTulisTesis. Diakses pada Januari 7, 2021 melalui
pautan https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk
BUKTI KEHADIRAN: 4 JANUARI 2021
No comments:
Post a Comment