No Matrik: 197944
Menulis
cerita secara individu telah memberi kesan besar ke arah pelajar semasa proses
penulisan. Cabaran seseorang individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan
juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat
mereka keberatan untuk menulis.
(Normaliza Abd Rahim, 2014)
Pelajar lebih suka penglibatan terus dalam
aktiviti agar mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa. Adalah penting
untuk mempunyai penglibatan terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham
dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran.
(Noraein Mansor &
Normaliza Abd Rahim, 2017)
Huraian:
Berdasarkan dua tulisan awal pada pengenalan bab 2, menulis sesuatu
cerita mampu memberi impak yang besar kepada pelajar kerana penulisan yang
dibuat memperlihatkan keperibadian dan tahap pengetahuan yang mereka miliki.
Cabaran seseorang individu seperti kurang keyakinan ketika menulis dan sikap
paranoid terhadap pembaca juga telah menjadikan mereka keberatan untuk menulis.
Mereka terlalu risau akan penilaian buruk yang dilakukan oleh orang lain
terhadap penulisan yang hendak dihasilkan, walaupun sebenarnya menghasilkan
sebuah penulisan merupakan hak individu dan salah satu lambang ekspresif emosi
mereka. Terdapat juga sesetengah penulisan yang bertujuan untuk berkongsi
pengalaman kehidupan agar menjadi pengajaran kepada orang lain. Selain itu,
penglibatan secara terus dalam aktiviti merupakan perkara yang disukai pelajar
kerana ianya mampu mengekalkan fokus mereka untuk suatu jangka masa yang
panjang terhadap proses pembelajaran bahasa. Penglibatan terus dalam aktiviti
juga sebenarnya mampu mengelakkan sebarang salah faham ketika sesi pengajaran
dan pembelajaran kerana proses pembelajaran bahasa bukanlah mudah seperti yang
disangka. Hal yang demikian kerana, sifat bahasa yang fleksibel boleh
mengundang kepada penafsiran yang berbeza-beza mengikut sudut pandang seseorang
itu. Penglibatan secara terus dalam aktiviti turut menjadikan proses
pembelajaran lebih menarik dan sesuai mengikut peredaran zaman. Sebagai contoh,
melakukan sesi soal jawab sebelum kelas berakhir akan memberi impak positif
kepada pelajar seperti berani bertanya, meningkatkan keyakinan diri, dan
mewujudkan komunikasi dua hala.
No comments:
Post a Comment