Thursday 27 February 2020

BBM3410Satu2020: MODEL PENCERITAAN 'KELUARGA': BUKU WACANA



"Keluarga"

Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam nanti

Ibu bapa yang disayangi 
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budi pekerti
Keluarga saya yang dicintai

Saya sayang ibu dan bapa
Abang, kakak, adik dan saudara
Mereka semua ada bersama
Semasa saya memerlukan mereka

Rujukan:

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu. Universiti Malaysia Terengganu. 


Saya merupakan anak kedua daripada 8 orang adik-beradik. Ayah dan ibu membesarkan kami dengan baik tanpa memilih kasih. Mereka melayan saya dan adik-adik yang lain dengan penuh kesabaran dan keprihatinan. Setiap kali cuti sekolah, saya akan menolong mereka di rumah melakukan aktiviti seperti memasak, menjaga adik, menyidai baju dan banyak lagi. Saya berasa sangat berpuas hati kerana dapat menolong mereka setiap hari. Bermula dengan membuat sarapan di pagi hari sehinggalah menolong mereka menyediakan makan malam. Bagi saya, mereka berdua adalah anugerah terindah yang pernah saya peroleh. Walaupun kami berasal dari keluarga yang susah, namun ayah saya sering menasihati saya dan adik-adik yang lain agar menjaga tingkah laku dan pertuturan serta tidak meminta-minta kepada orang lain. Nasihat dan pesanan tersebut sentiasa saya ingati walau dimana saya berada. Ibu bapa yang saya sayangi, jangau dikau risau dengan pemergian anakmu ini ke tempat orang kerana anakmu ini akan sentiasa berhati-hati dalam segala aspek dan menjaga budi peekrti demi keluarga yang saya cintai. Tiada apa yang aku cintai di dunia ini melebihi cintaku pada kamu berdua, juga abang, kakak, adik dan saudara-mara sepertalian denganku. Saya sangat bersyukur kerana mereka semua sentiasa ada bersama semasa saya memerlukan mereka.




No comments:

Post a Comment